Poliisille nuhteita töykeästä asiakaspalvelusta

30.1.2002

Apulaisoikeuskansleri Jaakko Jonkka arvostelee Raaseporin kihlakunnan poliisilaitoksen ylikonstaapelia epäasianmukaisesta käytöksestä asiakaspalvelutilanteessa.

Jonkka kiinnittää päätöksessään ylikonstaapelin huomiota virkamiehen velvollisuuteen käyttäytyä asemansa ja tehtäviensä edellyttämällä tavalla. Liiallisiksi koettujen työpaineidenkaan alla virkamiehen ei tule purkaa työpaineitaan asiakkaisiin. Se, että virkamies asiakaspalvelutilanteessa kohtuuttomalla työtilanteellaan perustelisi asian käsittelyn siirtymistä kaukaiseen tulevaisuuteen, voi lisäksi antaa vääristyneen kuvan koko organisaation toimintakyvystä.

Oikeuskanslerinvirastoon saapuneen kirjoituksen mukaan kantelija oli tehnyt rikosilmoituksen lapseensa kohdistuneesta pahoinpitelystä. Myöhemmin hän soitti Tammisaaren poliisiasemalle tiedustellakseen esitutkinnan etenemisestä. Puheluun vastannut ylikonstaapeli oli kantelijan mukaan keskustelussa mm. ilmoittanut tylyyn sävyyn, ettei hänellä ole aikaa asiakkaan asian selvittämiseen ja viitannut työrasitukseensa sekä poliisin puutteellisiin resursseihin. Samalla hän oli kehottanut kantelijaa kääntymään eduskunnan puoleen. Kantelijan mielestä poliisi ei suhtautunut tilanteeseen sen vaatimalla vakavuudella. Selvityksessään ylikonstaapeli myönsi saattaneensa työpaineissaan käyttäytyä turhautuneesti ja tylysti.

Lisätietoja:
Vanhempi oikeuskanslerinsihteeri Tom Smeds, puh. 09 160 3944
Päätös (Dnro 1221/1/00, 25.1.2002) on tilattavissa kirjaamosta, puh. 09 160 3950

« Takaisin